În 29 august, la spațiul The Institute de la Combinatul Fondului Plastic din București, se deschide expoziția „Peisaje ale îngrijirii / Landscapes of Care”, o incursiune în spațiile intime și comune ale Bucureștiului – balcoanele și curțile dintre blocuri – privite ca locuri ale memoriei, rezilienței și comunității. 

Scopul expoziției este de a arăta cum, în perioada comunistă și post-comunistă, aceste spații aparent banale au devenit forme de adaptare și rezistență tăcută, dar și locuri de viață comunitară și grijă reciprocă. Balcoanele, adesea închise și transformate în grădini interioare și curțile dintre blocuri, reinventate de locuitori ca spații de întâlnire și continuitate, păstrează încă urmele acelor transformări și fac parte din memoria vie a orașului.

Un proiect finalist în competiția locală pentru Bienala de Arhitectură 2025

„Peisaje ale îngrijirii” a fost finalist în selecția națională pentru participarea României la Bienala de Arhitectură de la Veneția 2025 și își continuă parcursul sub forma unei expoziții, unde cercetarea arhitecturală se împletește cu expresia artistică. Demersul devine astfel o manifestare la intersecția dintre arhitectură și artă, aducând în atenția publicului teme esențiale despre viața cotidiană, memorie și reziliență în orașul postsocialist.

Balcoanele și curțile dintre blocuri – de la comunism la prezent

Proiectul este conceput de Dr. Iulia Stătică și se bazează pe cercetarea arhitectei, lector universitar în Urban Design la Universitatea Sheffield, autoare a volumului Urban Phantasmagorias (Routledge, 2023) și fostă bursieră Marie Curie la UCL. Cercetările sale explorează modul în care domesticitatea și genul modelează spațiile urbane postsocialiste, folosind etnografia și filmul documentar pentru a aduce în prim-plan latențele și straturile istoriei.

Peisaje ale îngrijirii este o expoziție care aduce într-o formă curatorială mai multe straturi ale cercetării mele, dezvoltate de-a lungul anilor într-o manieră interdisciplinară, printr-un dialog între etnografie, film documentar și arte vizuale. Expoziția oferă o privire asupra modului în care locuitorii – în special femeile – și-au apropiat două spații fundamentale ale domesticității, balcoanele și curțile urbane, evidențiind o genealogie a acestor locuri manifestată prin forme afective și de îngrijire, dar și ca răspuns la presiuni politice și sociale. – a declarat Iulia Stătică, inițiator și curator al proiectului. 

Structura expoziției

Expoziția se desfășoară în două spații complementare:

  • Prima sală – o instalație imersivă inspirată de balcoanele socialiste închise, cu proiecții video și sunete care aduc în spațiul expozițional intimitatea apartamentelor și deschiderea către curțile urbane.
  • A doua sală – o arhivă fotografică ce documentează transformările curților din București, de la grădinile pre-socialiste la spațiile dintre blocuri, cu imagini recuperate din arhive personale și fotografii din anii ’80 si ‘90 realizate de artistul Ion Grigorescu.

Expoziția este un proiect curatorial dezvoltat împreună cu arhitectul Tao DuFour (co-curator), și în colaborare cu antropologul vizual Adrian Câtu (DoP, video & sound design), și artistul invitat Ion Grigorescu.